Voor de allerlaatste keer!

Een hele goede en zonnige dag vanuit Nederland!
Afgelopen vrijdag ben ik om 9 uur 's ochtends geland op Schiphol. Een lange, maar goed vlucht gehad!

Eerst met het vliegtuig vanuit Lilongwe naar Johannesburg en toen gatver de gatver de gatver, zat ik in het vliegtuig naar Frankfurt. Zegt een jongen naast me, 'lets just say i've the best place in the entire plane'. Nou ieehl en dan zit je daar de hele nacht mee. Pff god heeft me gered, want hij heeft de hele nacht kunnen slapen, haha.

Bovendien had ik een hele leuke steward! Beetje homo dacht ik zo te merken (zo leuk) en hij lachte de hele tijd. Leuke, gezellige man. Op een gegeven moment vroeg ik in het Engels of ik een cola mocht, waarop hij opeens antwoordde 'ijs erbij?'. Ik twijfelde of hij nou daadwerkelijk Nederlands was, want ik vloog immers met Lufthansa. De ochtend kwam in zicht en hij vroeg wat voor ontbijt ik wilde. Ik zeg tegen hem 'goh, hoe weet je dat ik Nederlands ben?' Najaaa, zegt hij lachend het gewoon te horen door m'n accent. Lekker dan, doe je zo je best, gutt..

In ieder geval, ik ga met jullie even doornemen wat ik de laatste paar dagen nog allemaal heb beleefd en gedaan. Voor de allerlaatste keer!

Vorige zondag ben ik in Malawi naar de kerk geweest, the Flood Church. Het is een hele evangelische bedoeling, dus dat ben ik zelf niet echt gewend. Echter was het wel fijn om daar te zijn en die mensen waren zo vriendelijk! Maar kind, beetje ongemakkelijk was het wel. Ze gingen voor ons bidden, omdat we daar nieuwkomers waren en iedereen heette je welkom. De verkondiging was echt veel te langdradig, als iemand 6x herhaalt wat die zegt dan hou je het na 5 minuten al wel voor gezien. De boodschap was wel mooi, 'wees blij met wat je hebt en focus niet op de dingen die je niet hebt.' Ik vond dat eigenlijk heel toepasselijk voor wat ik allemaal in Afrika heb gedaan en voelde me wederom gezegend dat ik hier mocht zijn.

De rest van de zondag een echte 'rustdag' gehouden, door lekker aan het zwembad te hebben gelegen. In de avond voor het eerst langs de KFC geweest. Jaa mensen, die hebben ze hier! Heeeerlijk.

Maandag was het weer tijd voor een nieuwe week, joehoe! Op Adziwa hebben we toetsen voor de kids gemaakt, met ze geknutseld en gedanst. Rond een uur of 10 komen ze aan met hun tasjas en geven je ze hun eten en drinken, waarna we ze om 2 uur meestal andere kleding aantrekken. Dat vind ik altijd zo schattig. Ook heb ik m'n moeder via videobellen even een rondleiding op het project gegeven. Wel zo leuk vond ik zo haha. Het is gek om je te bedenken dat ik die kindjes nooit meer zal zien. Al die unieke gezichtjes...


De volgende dag zou ik eigenlijk gaan vloggen voor Doingoood, om een nieuw project in beeld te brengen. Helaas ging dit niet door, dus ben ik die dag nog een laatste keer mee geweest naar House of Joy. Oeee en wat een poeppies waren er weer daar, met van die zachte voetjes haha. En dan waren ze ook nog eens met olie ingesmeerd, nouu guuuutt. Mij heb je dan, hoor. Schattig én zacht ;). Het is zo zielig om je dan te bedenken dat al deze kids geen echt thuis hebben, met moeder en vader. Echter is House of Joy een hele goede opvang voor ze, waarna ze gelukkig vaak herenigd worden met familie.

Wat heerlijk was, was dat we die dinsdag lekker met de taxi naar het project gingen en weer terug. Dat betekende geen minibus!! Geen vieze, plakkende mensen. Geen uit elkaar vallende stoeltjes en kapotte ramen en deuren.
Geen stinkende vis of kip. Geen huwelijksaanzoeken. Oh en het beste van allemaal, geen onuitstaanbare zweetlucht of hoestende mensen in je nek.
Die avond heerlijk gegeten tijdens onze wekelijkse uitetentje. Het is altijd gezellig om dan bij elkaar te zitten en alles met elkaar te delen. Ik hou d'r van.

Woensdag was alweer m'n laatste dag op Adziwa. Omdat ik afgelopen dinsdag dus niet meer hoefde te vloggen, wilde ik dat vandaag wel doen. Dus zo'n vlog houden jullie nog van mij tegoed! Het laatste dagje op Adziwa was zo leuk! Iedereen was zo vrolijk, de kinderen hebben voor Carolien en mij gedanst en we hebben ballonnen uitgedeeld.

Als bedankje hebben we van de moeders een echte Afrikaanse omslagdoek gekregen. Zo attent!

Na voor de laatste keer gekookt te hebben voor de kids en afscheid te hebben genomen, gingen we even na 2 op weg naar huis. Als afsluiting hebben we nog een drankje gedaan bij ons favoriete tentje, Coco's. 'S avonds was het dan tijd om m'n koffrr in te pakken. En waar het op de heenweg zo moeizaam ging, was ik nu zo klaar! Heerlijk! Het is allemaal ook wel een beetje gek, omdat je je laatste dag alles voor de laatste keer ziet en doet. Je weet gewoon dat je niet meer zal terugkeren en dat is echt heel gek om te beseffen. Het voelt dan net alsof je in Nederland weer moet gaan wennen aan alles. En ik kan je zeggen dat dat ook eigenlijk het geval is. Je moet toch een beetje weer in het ritme komen, ondanks je maar een maandje weg bent geweest.

Donderdag stond ik om 6 uur op om de rest gedag te zeggen. Carolien, Luka en Sharon gingen op Safari naar Zomba en Tashmyn ging naar haar project. Vervolgens werd ik om half 11 opgehaald door Austen. Ik nam afscheid van onze lieve schoonmaakster, de tuinman en onze nieuwe buurthond Senshie. En wat een schatje is dat zeg. Nog even geknuffeld met 'm, voordat ik de auto instapte.

Eenmaal op het vliegveld aangekomen leerde ik al snel kennis maken met een andere hond, die me in plaats knuffelde m'n hele koffer besnuffelde. Moest er wel om lachen, want op Schiphol heb ik die manier van bagagecontrole nog niet gezien. We moesten onze koffers in een kringetje leggen en de hond liep gewoon een rondje. Toen alles goed was, mochten we onze koffer verderop afleveren. Nouuu, ik verstond die man achter de desk dus echt niet. En dan ben ik altijd zo'n persoon die dan niet 3x gaat vragen wat hij zegt, maar gewoon doodleuk 'yeah' gaat zeggen. Ik heb geen idee waar ik allemaal mee heb ingestemd, maar goed, ik ben in het vliegtuig terechtgekomen en m'n koffer is ook in Amsterdam afgeleverd ;)

En dan zit je weer in Nederland, gelukkig heb ik het mooie weer meegenomen en voelt het wel prima om weer hier te zijn. Stiekem had ik wel wat langer weg willen blijven, maar in juli ga ik helpen in Oeganda met jongeren vanuit de kerk, dus ik mag alleen maar heel blij zijn!
Vandaag even een drankje gedaan bij de beste bakker van Lisse. Iedereen weer geknuffeld, begroet en gesproken en vanaf volgende week ben ik daar weer te vinden, hooor!

Oh en Sanne, omdat ik weet dat je m'n blog leest, bij deze. Ik heb echt van je genoten als coördinator, al was het maar voor een maandje. Met je mooie spontane foto's en je humor. Maar bovenal doe je je werk als coördinator echt goed. Je moet altijd veel doen achter de schermen, maar je bent tegelijkertijd veel met ons betrokken. Nouuu, ik heb van je van genoten! Heel veel plezier met je familie die er nu is :)
Ik heb genoten van de omgeving in Malawi, de natuur, ik heb genoten van de mensen, de wekelijkse etentjes, de uitstapjes en van m'n coördinator Sanne en Ruben, prachtig duo is dat.

Ook vind ik het zo fijn dat je jezelf ontwikkelt door wat je allemaal meemaakt, waardoor je met nog meer ervaring terugkomt.
Elke dag stond ik op met een glimlach, wetende dat ik in Afrika mocht zijn. Ontzettend dankbaar!
Ik heb genoeg gekletsd zie ik alweer, nu, maar ook de afgelopen weken in mijn blogs. Super dat jullie deze blogs gelezen hebben en wat een leuke reacties, weet dat ik dat heel erg waardeer!

Beste mensen, m'n geluk kan niet op.

Zikomo kwambiri (heel erg bedankt) en tionana!

De groeeetten!!

Reacties

Reacties

Mam

Hij is weer leuk Juul! Wat een prachtige ervaring was dit voor je! Ik ben blij en dankbaar dat je het mocht beleven. Fijn dat je weer veilig thuis bent.. Nu op naar het volgende mooie project, Oeganda! ❤

Tiny.

Lieverd ik heb je inmiddels alweer een knuffel kunnen geven,prachtige foto's en wat een ervaring rijker ben je.
Ik ben blij dat je weer veilig thuis bent en wij gaan elkaar weer zien,bedankt voor je leuke verhalen en foto;s.
Liefs,Tiny

Sandra

Lieve juul!

Wat is de tijd toch snel gegaan zeg!
Jammer dat dit alweer je laatste blog is. Ik vondt het heel erg leuk om op deze manier jou te volgen.
En ook deze keer heb je veel leuks meegemaakt.
Fijn om je vanmiddag even gezien te hebben. Tot gauw weer he

Xx san

Je ouwe vadertje

Tjonge jonge, wat een mooie ervaringen in en met dat prachtige land en zijn bewoners in dat andere werelddeel. Wat fijn schat dat je dit hebt kunnen doen en zo blijmoedig in het leven staat!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood