Enerverende week achter de rug!

Oh oh oh mensen, hier is blog 8!

Ik kan niet wachten om mijn belevenissen weer met jullie te delen.
Laat ik beginnen met het feit dat ik m'n stem plotseling kwijt was. Ik begon me dinsdag net wat beter te voelen, waarna ik met iedereen ging dineren @BombayPalace. Nou, ik heb m'n stem daar achtergelaten, want toen ik thuis kwam was er geen redden meer aan. Vervolgens 2 vitamine C pillen erin gegooid, 2 x paracetamol, een ibuprofen en nog een oplostablet. Bleek een beetje te veel te zijn volgens de anderen.. Ik moest van Luka maagbeschermers innemen, maar die had ik niet bij me, omdat ik niet eens wist dat die dingen bestonden. En toen werd ik bang dat ik een overdosis had genomen. Maar goed, ik heb in ieder geval heerlijk geslapen.
Mijn stem kwam pas terug op vrijdag. Al die tijd heb ik gewoon nauwelijks kunnen praten, zingen, roepen of wat dan ook. Dat is toch een verschrikking? Gut..
In ieder geval, voel me gezegend dat ik me stem weer terug heb haha.

Woensdag was ik wederom te vinden bij de Big John School. Vanaf gister hadden de kids vakantie, dus de docenten doen geen moeite meer om les geven. Dat is heel jammer, want zo kunnen wij als vrijwilligers ook minder betekenen. Carolien moest nog beslissen welke klas zij na de vakantie les wil geven, dus gingen we langs in groep 5 en 6. De docenten waren weg, dus hebben we galgje uitgelegd en gespeeld. Daarna werden alle klassen bij elkaar geroepen en zag ik iets wat ik echt enig vond. Ze zongen samen het volkslied (beetje zoals de CDA wel zou willen toch) en deden ze samen een dans. Dat is toch geweldig als je met de hele school een bepaalde dans kan opvoeren haha.

Daarna nog met een paar klassen gevoetbald, waarna we rond een uur of 11 zijn vertrokken. Veel kinderen waren al naar huis en zelf konden we vrij weinig betekenen.
Die middag besefte ik me dat hier zo veel mensen op van die belabberde Crocs rondlopen. En dan notabene op van die akelige roze. Oeeh, daar ga ik toch slecht op johh.. Jaa, misschien zeg je nu van 'gut Juul, ik heb zelf twee paar', dan kan ik alleen maar zeggen dat je ze het best zo snel mogelijk in de kliko kan gooien joehoeee!


Samen met Frederikke, Sharon en Luka de rest van de dag nog een bezoek gebracht aan de Fabric Market, een markt met allerlei soorten stof. Ook stallen mensen hun spullen uit op kleedjes en verkopen die. Moest me echt een beetje aan koningsdag in Nederland denken! Het creëert best een knusse sfeer.

Op de terugweg waren Freddie en ik een beetje aan het dansen op de plaatselijke muziek en dat kon iedereen zo waarderen. Het was echt lachen, gieren en brullen om deze 'azungus (blanken)' te zien bewegen. Ook als je laat merken dat je een paar woorden Chichewa kan, vinden ze dat zo leuk!

Woensdagnacht was het niet bepaald een pretje, omdat ik me misselijk voelde. Ik hoopte dat het de volgende dag beter zou zijn, maar dat was valse hoop. Helaas kon ik dus die dag niet werken, ondanks dat ik me had voorgenomen elke dag te gaan.. Daar baalde ik wel van. Ik kan je zeggen dat je je echt nutteloos voelt als je een hele dag alleen maar slaapt, leest en op je mobiel zit. Jaja, dat zijn de mindere dagen. Ik hoor jullie al denken: 'kind, je moet je echt even laten testen hoor!' Maar wees zeker niet bang, ik zal geen malaria, bilharzia, hiv, weet ik het wat hebben. Geen gekkige weerzinwekkende ziekte. Dat mede dankzij de poeppil van Luka, hahaha.

Naja, genoeg geklaagd en gejammerd hoor!
Die vrijdag ging het namelijk stukken beter! Ik was godsgansgelukkig want mn stem was die dag weer terug en ik ben die dag gewoon weer naar Adziwa geweest. De kids gingen een toets maken, maar aangezien ze max 5 jaar zijn, waren ze daar eigenlijk nog een beetje jong voor. Waar wij in Nederland mee beginnen op 7 jarige leeftijd, beginnen zij op 4 jarige leeftijd. Dus het verliep een beetje moeizaam. Toch is het niet verkeerd dat ze al kennis leren maken met woorden, cijfers en kleuren.

Ook heb ik die dag m'n dwarsfluit meegenomen. Je zal je misschien afvragen waarom ik dat hele ding naar Afrika heb meegesjouwt, maar daar kan ik je eigenlijk geen antwoord op geven. Ik zag het op het laatste moment liggen en ik dacht gek genoeg van ja goh, misschien kan ik er wat mee. Aangezien het vervolgens de hele tijd in de kast heeft gelegen, moest het wel een keer mee naar een project. Nou, de kids vonden het gelukkig geweldig! Heb zelfs baby shark gespeeld op de dwarsfluit, nouuu helemaal leuk!


Die avond was ik excited voor de volgende dag, want we zouden de berg gaan beklimmen. Vroeg opstaan en nog meer avontuur! Nou ik heb zo veel 'woe's geroepen.. Wat een gekte op die berg zeg. Helaas was ik weer misselijk geworden, dus de berg opwaarts beviel me heel zwaar. Dan kan ik zeggen dat we, eenmaal aangekomen op de top, zoveel hebben gezien en dat het zo mooi was, maar dan lieg ik. Veel bewolking en een koude wind was toch echt de realiteit, haha. But we made it!

De terugweg was eigenlijk nog spannender, omdat je constant je lichaam moet opvangen. Paar keer bijna gevallen, maar ik heb er van genoten. Natuurlijk hebben we ook geprobeerd om enige foto's te maken.

De rest van de foto's kan je zien in m'n fotoalbum op deze site!

Ik merk trouwens dat ik het heel fijn vind als elke dag anders is. Dan heb je toch afwisseling en wat spanning. Als ik hier elke dag naar hetzelfde project zou moeten en hetzelfde zou doen, gaat dat misschien vervelen.. Daarom is het fijn dat ik ook wat heb gezien van andere projecten en we in het weekend kunnen doen wat we willen. En voor de toekomst is het ook handig om te weten dat ik van afwisseling hou!

Afgelopen vrijdag vertrokken Sophia en Marit weer naar huis en zijn gelukkig goed aangekomen! Frederikke is vandaag naar huis gegaan, in Noorwegen. Aangezien Petra ook al weg is, zit je opeens in plaats van 9 mensen, met 5 in een huis. Toch gek! Zo vertrekt iedereen weer langzamerhand..

Bij deze sluit ik blog 8 alweer af. Hoop dat jullie wederom hebben genoten van dit verhaal. Volgende blog zal ik online gooien als ik alweer thuis ben! Gaat ook veel te snel joh, die maand.

Hé mensen, de lieve groeten van mij! Xx

Reacties

Reacties

Mam

Ik wist niet dat je je dwarsfluit mee had ? leuk! Geniet nog van je laatste weekje daar, lieve Juul! Pas goed op jezelf, dikke kus ?

Jolanda Clemens

Hey Juul
Nou toch nog op het laatst een bericht van mij
Gisteren je gegevens doorgekregen van Sophie
Heb je wel gemist op mn verjaardag
Wat een leuke verhalen allemaal
En wat maak je veel mee
Wel vervelend dat je je geregeld niet lekker voelt
Nou meid maak nog wat moois van de laatste dagen daar
Extra er van genieten
Je bent een topperje
Liefs van Jolanda???

Tiny.

Lieve Juul heb nu twee keer dit verslag gekregen maar is geen probleem hoor,top foto's en wat zijn het een kleurrijke mensen.
Jammer dat je regelmatig niet lekker bent en ja soms moet je een maagbeschermer nemen bij zoveel pijnstillers.
Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen,je schrijft zo leuk,en het lijkt mij best ff lastig om je reisgenoten te zien vertrekken.
Geniet nog ff van de laatste dagen en de volgende avonturen,groetjes en liefs uit Lisse xx

Tante bep

Je kan de klas net nog het Wilhelmus leren. Dat je erg van afwisseling houdt, wist je al heel lang, toch ?
Maak er de laatste week nog iets leuks van. Liefs

Wil

Wat geweldig weer Juul.
Laat die pijnstillers mu maar staan hoor, niet goed voor je.
En meid, wat schrijf je heerlijk.
Genot om te lezen.
Geniet nog van je laatste dagen enne tot gauw. ???
Wil

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood