Even iets anders..

Welkom terug! Leuk dat je weer m'n blog leest :). Over precies 2 weken ben ik weer terug in Nederland. Stiekem zou ik hier nog wel iets langer willen blijven. Misschien iets meer van Malawi zien en nog meer kunnen helpen. Afrika is zo bijzonder! Dat zie je nog beter wanneer je onderweg bent met de minibus of motor en zeker als je lange afstanden met de auto aflegt. Dan zie je zoveel gezichten, huisjes en landschappen.

Neem als voorbeeld Senga Bay afgelopen zondag. Gedurende de rit van 2 uur zie je al heel veel van het kleine Malawi. Vervallen huisjes, marktjes, geiten en koeien, noem maar op. Op de terugweg was het al donker en was er een mooie sterrenhemel te bewonderen. Met een muziekje op de achtergrond is het echt genieten en voel je je gezegend dat je in Afrika bent.
Het dagje Senga Bay in z'n geheel was super! Samen met Frederikke, Tashmyn, Carolien en Austen zijn we om half 8 vertrokken van huis. Rond 10 uur daar aangekomen, zijn we op het strand gaan liggen. Het was even afwachten hoe mijn verbrande huid zich zou herstellen, maar dat heeft het wel gedaan kan ik jullie zeggen.


Schrok zelf ook toen ik deze foto zag, hahaha.

Nadat we even hebben gelegen op het strand, zijn we gaan lunchen in het hotel naast het strand met mooi uitzicht. Heerlijk was dat! Dat zijn echte genietmomentjes.

Na de lunch zijn we met de boot vertrokken naar een eilandje verderop. Zo hard gelachen onderweg, want het voelde alsof je vloog over de golven. Love it! Eenmaal aangekomen op het eiland vonden we het een leuk plan om naar de top te klimmen. Het idee was enig, maar de uitvoering wat minder ;). De kans dat je uitgleed of misstapte was zo groot. Desondanks hou ik wel van een uitdaging en avontuur, dus rots na rots klommen we verder omhoog. Onderweg zie je alleen maar spinnenwebben en overal lopen mieren. Als je even stil stond of even ging zitten, was je binnen een paar seconden bedekt. Na een poosje wel de top bereikt en wat een uitzicht!

Op de terugweg een soort carpoolkaraoke gehouden, dus aan gezelligheid geen gebrek. 'S avonds was het tijd om afscheid te nemen van Petra <3

Het weekend is alweer voorbij, dus een nieuwe werkweek kon beginnen!
Maandag weer vroeg vertrokken naar Adziwa en de kinderen geholpen met het schrijven van de cijfers 1 tot 10. Ondanks dat de meesten elkaars potloden en blaadjes wilden afpakken, waren er ook kinderen die echt hun best doen en die help ik graag :). Daarna gedanst op Baby Shark, Hokey Pokey en nog meer. Deze week ook ballonnen meegenomen en bellenblaas en dat vonden ze geweldig! Het was wel vechten voor een ballon, want met 60 kinderen en 4 ballonnen heb je eigenlijk niet genoeg ;).

Op het project krijgen we vaak sima. Het is puur bloem, maar met wat geluk krijg je er wat saus bij. Vind het interessant om te zien hoe dat alles wordt gemaakt. Het is echt typisch Afrikaans!
Haha, maar lekker is anders.


En dan even iets anders. Carolien en ik hebben deze week de conclusie getrokken dat we iets meer willen doen dan alleen het project Adziwa. Na het schilderen van het lokaal heb je nu de hele dag de tijd met de kinderen. Dat is leuk, maar de kinderen zijn heel jong. Ze huilen vaak en kunnen (nog) geen Engels praten en dat maakt het moeilijk communiceren. Naast het koken in de middag en het helpen met verschonen en eten geven, ben je de rest van de dag vooral bezig met spelen. Soms heb ik het gevoel dat ik iets meer wil doen dan dat. Ik ga alleen niet voor 2 weken switchen van project. Mijn basisproject blijft Adziwa, omdat ik heel blij word om elke dag weer de gezichtjes van die kinderen te zien. Sanne, onze coördinator, heeft mij (en Carolien) echt goed geholpen met een oplossing.
Ik ga vanaf volgende week een paar daagjes naar de Big John's school en ga ik op outreach vanuit House of Joy. Zo zie ik ook nog iets van andere projecten. Ik zie er wel naar uit om de komende dagen ook wat anders te mogen doen.
Het is wel moeilijk om te accepteren dat je een beetje vastloopt, maar zelfreflectie is ook belangrijk. Dus zo komt het zeker goed!


Dan wil ik het nog even met jullie hebben over die minibusjes hier, want daar zit ik toch elke dag zo'n 3 uur in.


Eerst word je zowat in een busje getrokken, omdat iedereen zijn bus zoveel mogelijk wil vullen. Dan is het altijd krap, ik moet me met mn lange lichaam in allerlei bochten wringen en deo is te duur dus iedereen stinkt hier naar zweet. Godsgelukkig word je dan van een briesje wind als we eindelijk gaan rijden. Iedereen kijkt je aan en praat over je. Dan zit er ook nog eens vreemde man naast je die zegt dat jij zijn vrouw bent, waarna iedereen in de bus chichewa begint te praten en begint te lachen. Als je uitstapt stoot je nog eens je hoofd. Zo verloopt een gemiddeld ritje. Zeker genieten.

Komend weekend ben ik de enige in het Doingooodhuis, omdat iedereen uitstapjes heeft. Zelf ga ik denk ik een wandeling maken, wat drinken bij Coco's en een beetje relaxen. Vrijdag ga ik gezellig bij Sanne wat eten en de rest van het weekend ga ik maar lekker voor mezelf koken. Het is wel heel gek om opeens alleen te zijn in huis, terwijl we doordeweeks met 9 zijn. Haha, maar zeker wel even lekker.

En dan volgende week paar daagjes naar Adziwa en een paar daagjes een ander project!

Hoef gelukkig nog niet naar huis.... ;)

Liefs van mij!



Reacties

Reacties

Dennis

Lieve julia,
Wat geniet je lekker zeg, mij God schrok me een hoedje van je verbrande rug! Uitkijken hoor meisje! Leuk dat je het onwijs naar je zin hebt! Wij missen jou wel hoor! Jij ons natuurlijk niet! Maar dat is ook niet zo gek natuurlijk! Nou voor het weekend veel kook plezier lekker genieten en volgende week lekker je dingentje doen! Ene lukt het nou om de kindjes oh gut te zeggen? En Ana Maria koek, koek? Dikke dikke knuffel van ons allemaal!

Sandra

Hoi lieve juul!

Wat leuk dat je onze laat meegenieten met wat je allemaal daar beleefd.
Wat ben je verbrand zeg , ik hoop niet dat je te veel last zult hebben van je rug.
Ik vindt ook leuk dat je foto's maakt bij je blogs, vooral die met kinderen zo liefff!
Lieverd geniet nog van alles wat je gaat doen deze 2 weken , en van het prachtige Afrika.
Ik moet zeggen dat ik stiekem wel erg leuk vindt dat je weer bijna terug ben in Nederland.
Want ik mis je o gunstttt en je vrolijkheid .

Liefs aan

Mam

Heerlijk om te lezen, lieverd! ?

Wil

Wat een super leuk stukje weer.
Je kan wel een boek gaan schrijven, als ik aan het lezen ben lijkt het net of ik naast je zit.
Kijk uit hoor verder met het ???.
Veel plezier meissie en geniet er nog maar lekker van.
?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood